Logo sandhall.cz

Sandhall.cz

Pondělí, 7. května 2012

Silva Nortica Run - Týden 10 (30.4.-6.5.)

Byl pozdní večer – první máj…

1. května 2012 se skupina běžců Nadace na ochranu zvířat vydala na společný výběh Po stopách Karla Hynka Máchy. Krásná trasa vedla z Mělníka po červené turistické značce na Chloumek a Lhotku, pak podél říčky Pšovky Kokořínským údolím přes Harasov, hrad Kokořín, Ráj, Housku, Kruh a Žďár až na Bezděz. Díky menšímu kufrování poblíž Housky se délka trasy nakonec dostala až na 42,5 km a uběhli jsem ji za 4:21:45. Na startovném jsme celkem vybrali 1300,- Kč. Vybraná částka již byla předána nadaci, kde bude přerozdělena některému z útulků. Všem běhajícím obdivovatelům zakladatele moderní české poezie tak patří velké poděkování!

Klesla hvězda s nebes výše…

Celou trasu jsme rozdělili na 8 částí, start, cíl a 6 zastávek. Po celou dobu nás totiž doprovázelo vozidlo, které nám jednak vezlo věci, pití a malé občerstvení. Na každé zastávce jsme si tak mohli trošku odpočinout, najíst se a hlavně pořádně napít. Celý den byl totiž dost hic a běžící člověk se tak neustále potil jako vrata od chlíva. No a aby to nebylo jenom o běhu, tak na každé zastávce jsme se snažili si udělat i malý "kulturní program" - místopis, život Máchy, úryvky z Máje,… Náhodní kolemjdoucí se asi nestačili divit.

Manuál

Nad temné hory růžný den…

0. Mělník (START)

V 10:00 u Mělnického zámku na vyhlídce nad soutokem Labe a Vltavy děláme společné foto, říkáme si něco o historii Mělníka a s odhodláním vyrážíme! Slunce hřeje a první kilometry po rozpáleném asfaltu do mírného kopce na Chloumek není na začátek nic příjemného. Po 4. km jsme na lesní cestě, navíc na 5. km nás čeká první zastávka, takže již pohoda.

5. Chloumek

Na křižovatce v lese užíváme 1. zastávky, stínu a doplňujeme tekutiny. Během občerstvování se dozvídáme, kdo to vlastně byl ten Karel Hynek Mácha. Pak vyrážíme dál z lesa přes pole a pomalu začínáme klesat do údolí. Probíháme Lhotkou a pak dále podél říčky Pšovka po pěšince motající se nahoru, dolu, přes kořeny, kolem pískovcových skal a bažinek až k rybníku v Harasově. Celou dobu běžíme všichni +- ve skupině, občas se někdo utrhne, občas se někdo zapomene vzadu.

13. Harasov

U rybníka Harasov poprvé něco lehce pojíme, přečteme si něco o Ignácově veledíle a užijeme si recitace Máje v podání Marty. Další část trasy je sice krátká, za to ale poměrně technicky náročná. Místy se v prudkém svahu musí přejít do chůze, občas se musí přeskočit padlý strom nebo rozpadlá lávka. Vše stále v příjemném stínu a po jehličí.

17. Kokořín

Jsme skoro v polovině trasy, v dolině pod Kokořínem. Povídáme si o krásách Kokořínska a o hradě Kokořín. Iva a Roman se s námi loučí a vrací se zpět do Mělníka, aby odpoledne stihli další plánovanou akci. Zbytek skupiny si dobrovolně dává přídavek ve formě výběhu na hrad Kokořín a následného seběhu zpět na červenou značku. Po levém břehu Pšovky pokračujeme dále po lesní cestě až do obce Ráj.

24. Ráj

Kousek před Rájem nedobrovolně odstupuje Martin, kterému jeho kyčel nedovoluje pokračovat v běhu dál. Čeká zde na auto, které jelo na otočku do Mělníka. Zbytek běžců (Štěpán, Ondra a Libor) vynechává zastávku a pokračuje dál směr Houska. Vynecháním zastávky v Ráji přišla bohužel skupina o připravené pikantní ukázky Máchova tajného deníku. Předpokládám, že si ale účastníci sami po doběhu tyto znalosti doplnili. :)

28. Houska

Vynechaná zastávka v Ráji dělá své. Dosavadní rovinatý profil se totiž výrazně mění. Běžíme v poměrně náročném terénu, který v tom horku a bez pití bere hodně sil. V nejprudším stoupání přecházíme do chůze a těšíme se, jak se na Housce pořádně napijeme. Všichni máme sušák jako blázen. Kopec se láme a pomalu sbíháme k další zastávce. Cestou akorát potkáváme naše auto. Na zastáce u Lípy otevíráme ledničku a vychlazená Cola v nás téměř celá mizí. Fanda nám mezitím vypráví zajímavosti o hradu Houska a jeho blízkém okolí. Pomalu vyrážíme dál.

36. Žďár

Každý se po pauze snaží přemluvit vlastní ztuhlé nohy, aby opět spolupracovaly, ale a nikdo si nevšímá že červená značka v bílem poli se najednou mění v červenou značku v poli žlutém! Podle plánu jsme měli běžet mezi poli mírně z kopce, místo toho běžíme lesem do kopce. Po 1,5 km se ptáme místního chalupáře zda běžíme správně na Žďár. Říká, že běžíme na Mšeno, takže to otáčíme a vracíme se lesem zpět dolů na křižovatku u Lípy (3 km+). Ha! Červená na bílém poli byla za autem, takže teď již najisto kolem pole mírně z kopce proběhneme vesnicí Kruh a jsme ve Žďáru. Napijeme, doplníme a běžíme dál. Asi i díky pocitu, že musíme něco dohnat přeskakujeme povídání o Máchově románu Cikáni.

42,5. Hrad Bezděz (CÍL)

Vybíháme z vesnice Žďár a kocháme se úžasným výhledem na Malý a Velký Bezděz. Z tohoto pohledu vypadají kopce opravdu monumentálně. Probíháme krásným, prosluněným a voňavým borovicovým lesem. Cesta se začíná pomalu zvedat. Bez zastávky probíháme obcí Bezděz a křížovou cestou míříme nezadržitelně až na vrchol na hrad Bezděz. Čas se zastavuje na 4:21:45 od startu z Mělníka. Na vrcholku si dáváme občerstvení (nealko a sušené švestky za odměnu), povídáme si o hradu a kocháme se výhledy na všechny strany. Parádní pocity…

Krásný máj uplynul, pohynul jarní květ…

Akce "Po stopách Karla Hynka Máchy" se vydařila. Až na lehce namožené končetiny a opruzená podpaží to všichni přežili ve zdraví, bez větších trvalých následků. Prožili jsem krásný den, pěkně jsme si zaběhali, pomohli jsme zvířátkům. Co více si přát? Při pohledu na zasněžené Krkonoše z vrcholu Bezdězu, se v hlavě pomalu začínají objevovat i další možné trasy, cesty a cíle…

Běhu ZDAR!

Fotky z akce

Mělník Kokořín Mácha Bezděz

Našláplý týden

Týden č. 10 se totálně povedl. V Po jsem jen lehce vyklepával unavené nohy z předcházejícího víkendu a lítal po obchodech, kde jsem dával dohromady občerstvení na úterní akci. V Út již zmíněný společný výběh "zvířecích" běžců. St na pohodu v terénu křížem krážem Ďábličákem, nahoru dolů, křovím, cestou necestou, prostě, kam mě zrovna nohy nesly. Ve Čt ráno pokus o výběhy kopců. Moc to sice nejelo, ale prudký slejvák, který se spustil uprostřed běhu, mi výrazně zlepšil celkový dojem z výběhu. Běh v dešti nemá chybu! Večer opět jen volný krátký běh po měkkém. V Pá ráno dechberoucí proběhnutí v parku ve 101-čkách. V Ďábličáku běhám skoro každý den a mám pocit, že tam znám už každý strom, kořen a kamínek. V pátek po ránu mě příroda opět vyvedla z omylu. Bylo těsně po bouřce, takže krásně vlhký vzduch, měkoučký terén, běželo se zlehka, šlo to úplně samo. Jak sluneční paprsky prorážely ranní opar, měl jsem pocit, že bych se jich klidně mohl dotknout. Připadal jsem si, že neběžím v městském parku na Praze 8, ale v tropickém pralese kolem vodopádů Iguaçu. Z pohodového běžeckého snění mě probral až zle dotírající malý špic, který se mi pověsil na podkolenku a odmítal se jí pustit. Paničce se ho nakonec podařilo odtrhnout, bohužel i s kusem mé podkolenky! V So jsem vyrazil s Ondrou na Klíny, kde jel náročný Krušnoman duatlon. Zatímco se borci tria-a-duatleti trápili na trase (5+75+15), já spokojeně v bouřce a silném lijáku pobíhal kolem Mračného vrchu. Nakonec jsem natočil něco lehce přes 43 km, takže spokojenost. V neděli večer jsem dorazil do Prahy a jelikož jsem výjimečně neměl moc do čeho píchnout (manželka a děti zůstaly v Jiřetíně), tak jsem se šel ještě na 2 hodiny proběhnout. :) Za týden jsem naběhal celkem hutných 177 km, navíc jsem k tomu přidal i nějakou kvalitu, "společnou" akci a posilování se zednickou lžící, takže absolutní spokojenost. Jen tak dál…

Souhrn

TréninkKomentář
Po 6km@31:02 ráno + 11km@56:43 večer Ok, večer běh s nákupem :)
Út 42km@4:19:45 Po stopách Karla Hynka Máchy, hic, jinak super pocit
St 15km@1:19:46 Dobrý, dusno, křížem krážem Ďábličákem
Čt 14km@1:12:29 (kopce) + 12km@1:03:46 Kopce v Ďábličáku ve slejváku, makačka, 5km RK + 400m@(1:41,1:41,1:37,1:37,1:35,1:35) + 5km VK, večer pohodový klus
10km@56:00 Super pohoda v parku po bouřce ve 101-čkách
So 43km@3:56:39 Neorganizované pobíhání na Klínech v bouřce + P
Ne 24km@2:06:30 Pohodový výběh v Ďábličáku + P
Celkem: 177km@16:22:40, ø5:33/km

Hodnocení

Super kilometry, 2 dlouhé běhy přes 40 km, kopce, běh v terénu, posilování se zednickou lžící, celková nejen běžecká pohoda

Štěpán

Deník Šlehy: týden 10. "Májová nirvána"

(76 km)

…jó květen, měsíc zaslíbený všelikému sportování, aby se v máji jeden necítil jako v ráji…zvláště běžci si to užívají. Vedra ještě neudeřila a pokud máš možnost běhat v otevřené kvetoucí krajině, vnímáš veškerou naši flóru a faunu s o to větší chutí. Mně se to tento týden podařilo měrou vrchovatou. O delším výklusu krajinou kokořínska Po stopách Karla Hynka Máchy, který jsme společně s naší nadační partou podnikli v úterý, se již zmiňovat nebudu (viz Sandhallův deník). Životem jsem však byl na 4 dny zavát do mého rodného Slovácka - jako doprovod své rodné matičky v lázních Hodonín jsem dostal možnost podniknout 3 večerní běhy loukami a lužními lesy kolem řeky Moravy.
Ve čtvrtek pouze kratší běh k řece a zpět. V pátek večer jsem však byl jediným užaslým neplatícím divákem kakofonického koncertu, jenž mi předvedly desítky druhů létajících obyvatel lužního lesa. Nejsa ornitologem, rozeznal jsem ve směsici trylků, skřeků a serenád pouze datlí příklepovku a nekonečné kukaččí počítání. Buď jich tam kukalo několik, nebo mně předpověděla kořínek kavkazského pastevce! V této oblasti (jih Slovácka) se vyskytuje 11 druhů dravců – nejvíce v Evropě! – celkem přes 250 druhů ptactva! Přesto po fyzické stránce to zas tak jednoduché nebylo. Absolutní vlhkost vzduchu a vysoká teplota způsobily pocit, jako by člověk probíhal bubnem pračky při vyvářce. V sobotu jsem směr běhu obrátil od řeky směrem na jiný les – rozsáhlý porost mezi Dubňany, Ratíškovicemi a Hodonínem. Zde se zase střídá množství probíhaných povrchů – na 15 kilometrech jsem si užil asfalt, písek, trávu, mech, jehličí, beton, hlínu, cyklostezku i kančí rochniště! Okolní lužní lesy jsou i podle entomologů lokalitou s nejvíce druhy broučků v Evropě. Omlouvám se tedy tímto Ferdovi a Pytlíkovi, pokud jsem některému z jejich kamarádů nevědomky přišlápl krovku. Jinak opět nádherný běh s plachými spoluběžci (srnky, zajíci a vyplašená důchodkyně). Každému běžci – kochači - doporučuji!

Příští neděli se zúčastníme Volkswagen Maratonu, doufáme že ne zcela ztraceni mezi 9000 běžci z celého světa. Jako vyslanců Nadace na ochranu zvířat a projektu Kilometry pro zvířata si nás snad všimnete, protože Štěpán ve stylovém kostýmu bude zcela nepřehlédnutelný! Držte nám palce.